tisdag 11 mars 2014

Porten

En kort recension av boken Porten av Astrid Ahlberg.

Första delen av Porten är trevlig. Händelserna löser av varandra och man lotsas framåt som av en stadig flod. Någonstans med en tredjedel kvar händer det, det virvlar till och jag är fast i forsande vatten och läser varje ledig stund jag får tag på.
Mot slutet får jag lite Hungerspelen vibbar, ett högteknologiskt samhälle som håller andra delar isolerade och på betydligt lägre levnadsstandard. Jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen!
Hade boken vunnit på att vara kortare? Kanske. Dock får man lära känna huvudpersonerna och veta vad de tycker och tänker. När jag läst klart Porten känns det som om jag har fått nya vänner som jag längtar efter att få träffa igen.
Enda synpunkten just nu är att när boken ändå är så lång, så känns slutet lite abrupt. Jag hade önskat en halv sida till. För att inte spoila slutet så tänker jag inte avslöja det här. ;-)


 Läs mer om Astrid Ahlberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar