söndag 15 januari 2012

Kulor i alla de färger

Jag glömde berätta… första skiddagen höll på att bli kort. Mellan parkeringen och skidbacken var det ett vattenförande dike. Storasyster gjorde ett graciöst hopp över och lillasyster var på väg att följa efter. Mamma ropar ”Neeeej!” varpå en trumpen lillasyster har mycket liten förståelse för varför hon måste gå hela vägen runt över bron.

Idag åkte annars julgranen ut. Bättre sent än aldrig. Ni vet väl hur det gick med julgardinerna förra året? När de suttit uppe till midsommar, så var det ingen idé att ta ner dem. Fast det är klart, julgardinerna är inte utbytta än.
Vår julgran är nog inredningstidningarnas mardröm. Det är kulor i alla de färger samt att glitter, ljusslinga och tomtar samsas med barnens genom åren egenknåpade pynt. Däremot är vår gran spännande, man kan gå på upptäcktsfärd i den och hitta allt möjligt. Charmigt tycker jag och den har prytt sin plats i vardagsrummet med det där speciella ljuset som bara en julgran kan ge.
När jag tittar i inredningstidningar (hos frisören och hemma hos svärmor) förundras jag över hur alla julklappar matchar julgranskulorna. Hur lyckas man med det? Jag har några teorier.
1.  Paketen är tomma och bara för dekoration. Julen firas på annat håll.
2. De har inga vänner och har slagit in alla paketen själva.
3. I god tid har de ringt till släkt och vänner och deklarerat ”i år ska alla paket slås in i limegrönt!”

Jag tycker hur som helst om vår ickedesignade julgran, ju större variation på paketen desto bättre. …och julgardinerna kanske får sitta kvar till påsk?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar