lördag 23 april 2011

Nytt projekt! :-)

I går beställde vi ett växthus, ett litet bara 5 m2, men tanken är att det ska få plats där trädgårdslandet är idag. Någon som har några bra grundläggningstipps för växthus?

Persilja, gräslök och citrontimjan.

Jag började med att flytta några övervintrande växter till krukor och även rosorna som brukar få stå i trädgårdslandet över vintern. (Hälften av persiljan är fusk och nyköpt i grönsaksdisken.) Nu är alla andra rosor också klippta – check!

Penséerna är från lilla butiken bredvid Konsum, riktigt fina exemplar tycker jag.

6 kommentarer:

  1. Va skoj! Jag vill också ha... Vårt växthus/uterum halkar längre och längre ner på priolistan... :-(
    efter en snabb google hittade jag dessa länkar...
    http://www.viivilla.se/tradgard/bygg-ett-vaxthus.aspx
    http://217.70.34.228/forums//index.php?q=forums/index.php&showtopic=37976
    Måste ju vara bra om grunden är lite isolerad så ni kan komma igång tidigare på våren med användandet.

    SvaraRadera
  2. Spännande med växthus :) Vårt hus står ju på mur och det som jag tycker är bra med det är att vi tar ett steg ner när vi går in (= högre takhöjd). Vi har också isolerat med 5 cm frigolit under markteglet. Om du vill se lite bilder från vårt växthusbygge så klicka på september-oktober 2008 i bloggen.

    SvaraRadera
  3. ok, ska titta :-)
    vilken funktion fyller frigoliten??

    SvaraRadera
  4. Vad härligt! Själv har jag markbäddar i som snarast ska göras om och läggas golv då det är ett evigt ogräsrensande.

    SvaraRadera
  5. ja, ogräsrensande vill man helst slippa... :-P

    SvaraRadera